Georges Gilkinet: “Speciaal treinabonnement voor telewerken zal in januari voor iedereen beschikbaar zijn”
Federaal Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet wil dat NMBS tegen januari 2022 een speciaal treinabonnement voor telewerken invoert voor iedereen. Dat preciseert hij in een gesprek met de Franstalige krant ‘La Libre Belgique’. Op dit moment loopt bij de spooroperator op dit een proefproject dat via de werkgever werd voorgesteld aan zo’n 6.000 à 7.000 medewerkers van een aantal grote ondernemingen: het FlexAbo. De coronacrisis versnelde de trend van telewerk die in vele bedrijven al voordien was ingezet.
Georges Gilkinet: “Het is belangrijk dat NMBS met het FlexAbo inspeelt op de groeiende vraag van reizigers en ondernemingen voor meer flexibele abonnementsformules en tarieven die aansluiten bij hun noden. Mensen werken niet meer elke dag op kantoor en verwachten dan ook flexibele treinformules. Op dit moment loopt er een proefproject dat geëvalueerd wordt. Dat moet in januari worden uitgebreid naar iedereen: zowel particulieren als bedrijven of overheidsdiensten. Daarvoor moet het hele systeem aangepast worden, want voor optimaal gebruiksgemak sluit de formule aan op de parkingabonnementen en op de systemen van de regionale vervoersmaatschappijen.”
Voor ondernemingen biedt het FlexAbo het voordeel van een vereenvoudigde administratie. Nog volgens de minister helpen flexibele formules ook meer reizigers te overtuigen om de trein te nemen.
Georges Gilkinet: “Mensen vragen in het algemeen meer flexbiliteit in hun mobiliteit, dan zien we bijvoorbeeld ook met het mobiliteitsbudget. Mobiliteit is een vrijheid. Als minister van mobiliteit wil ik de keuzes voor duurzame transportmodi zoals de trein zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk maken. Een uitgebreid en flexibel treinaanbod moet de ruggengraat van onze mobiliteit vormen. Want minder mensen in de file en meer mensen in de trein, dat is goed voor onze gezondheid, voor de economie en voor het klimaat.”
Het Federaal Planbureau (FPB) heeft een nieuwe studie gepubliceerd waarin de kosten van de files in België worden geraamd op 2,3 miljard euro per jaar. Volgens het VBO geven deze cijfers aan dat de files in ons land problematisch blijven zolang er geen alomvattend mobiliteitsplan is. Files leiden in ons land ook tot 10.000 doden per jaar door luchtvervuiling. Bovendien is de transportsector verantwoordelijk voor bijna een vierde van de CO2-uitstoot in ons land. De minister van mobiliteit wil daarom alle mogelijke initiatieven ondersteunen die de omslag naar duurzamer transport kunnen vergemakkelijken.