Persbericht

De federale Regering keurt het nieuwe beheerscontract met skeyes goed dat een antwoord moet bieden op de economische, veiligheids- en milieu-uitdagingen van de luchtvaartsector

De federale regering heeft vrijdag op voorstel van de Vice-eersteminister en Minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, het beheerscontract met skeyes voor de periode 2024-2029 goedgekeurd. Dit contract bezegelt het engagement van de Belgische Staat en skeyes voor een veilige en duurzamere luchtvaart, met een ambitieuze aanpak op vlak van goed bestuur, uitwisseling van informatie, financiering en vooral een betere integratie van de uitdagingen op het vlak van innovatie en meer respect voor het milieu.

Georges Gilkinet, Minister van Mobiliteit: “Na onze spoorwegmaatschappijen in het midden van de legislatuur, is het nu de beurt aan skeyes, onze luchtverkeersleider, om een duidelijk en langetermijnkader te krijgen via een nieuw beheerscontract ondertekend met de Belgische Staat. Nooit eerder was een dergelijk contract zo uitgebreid en ambitieus. Voor het eerst omvat het naast de luchtvaartveiligheid ook de dimensies van goed bestuur, waaronder financiële transparantie en informatie voor de burgers, de administratie en de belanghebbenden. Het doel is om al deze elementen te integreren in de kernopdrachten van de luchtverkeersleider. Dit contract weerspiegelt ook onze ambitie om de milieu-uitdagingen aan te gaan, met bijzondere aandacht voor het verminderen van de impact van de luchtvaart op het klimaat en de geluidsoverlast in het bijzonder. En dankzij de invoering van een nieuwe performantiedialoog zal de kwaliteit van de door skeyes aangeboden diensten in de toekomst alleen maar verder verbeteren. Dit vierde contract maakt dus deel uit van een ambitieus antwoord op de huidige uitdagingen voor de luchtvaartsector, waarin skeyes een duidelijke rol kan spelen. ”
 
Het vierde beheerscontract tussen skeyes en de Belgische Staat garandeert onze luchtverkeersleider een stabiel kader, langetermijndoelstellingen en bijhorende middelen. Het dient om de nieuwe uitdagingen voor de luchtvaart aan te gaan: de klimaattransitie, de komst van nieuwe technologieën zoals drones, nieuwe economische uitdagingen en Europese vereisten, en de noodzaak om de rust en de gezondheid van de omwonenden te bewaren. Dat alles met behoud van een hoog niveau van luchtvaartveiligheid als hoeksteen.
 
Het contract is het resultaat van een akkoord tussen de Minister van Mobiliteit en skeyes. Het is ook het resultaat van overleg met de belanghebbenden (gewesten, luchthavens, luchtvaartmaatschappijen,Defensie …). Dit strategisch document, dat op 26 april op voorstel van de minister van Mobiliteit door de Ministerraad werd goedgekeurd, werd sinds lang verwacht. Het laatste contract, dat tien jaar geleden werd ondertekend tussen Belgocontrol en de Staat, liep af in 2019. Het werd maar liefst 14 keer verlengd.
 
De luchtvaartsector is de afgelopen 10 jaar sterk geëvolueerd. Het nieuwe contract houdt daar rekening mee. Het vormt een stevige basis voor de komende 5 jaar, waardoor het overheidsbedrijf beter kan anticiperen op de klimatologische, economische en technologische uitdagingen van morgen. De primaire opdracht blijft het garanderen van de luchtvaartveiligheid, maar daarnaast heeft skeyes ook nieuwe doelstellingen gekregen:

 

1.Vermindering van de impact op het milieu

Voor het eerst bevat het beheerscontract van skeyes doelstellingen om bij te dragen tot de vermindering van de klimaat- en milieu-impact van de luchtvaart, waarbij de luchtverkeersleider over hefbomen beschikt om op te treden. Het gaat bijvoorbeeld om het zoveel mogelijk beperken van de milieu-impact en de geluidshinder via verkeersbeheer en vliegprocedures; de terminalvergoedingen te blijven moduleren in functie van de milieuprestaties van de vliegtuigen die gebruik maken van Brussels Airport; en milieuvriendelijkere en stillere vliegprocedures te promoten.

Daarnaast zal skeyes de stappenplannen "duurzame luchtvaart" en "windmolens" verder implementeren. Skeyes zal ook een beleid ontwikkelen van sociale en milieuverantwoordelijkheid in zijn management (CSR).

 

2.Informatie-uitwisseling en transparantie

Het nieuwe contract tussen skeyes en de Belgische staat bevat specifieke engagementen op het gebied van informatiedeling en goed bestuur, waaronder financiële transparantie. Deze transparantie is een openbare dienstverleningstaak. Belanghebbenden, waaronder luchtvaartmaatschappijen en luchthavens, maar ook omwonenden zullen hier allemaal bij winnen.

 

3.Militaire en civiele integratie voortzetten

skeyes zal meer synergieën ontwikkelen met Defensie om enerzijds het luchtruim te optimaliseren en anderzijds de civiele en militaire integratie uit te voeren, wat schaalvoordelen oplevert en ons luchtruim veiliger maakt.

 

4.Performantiedialoog stimuleren

Het vierde beheerscontract voert voor het eerst een performantiedialoog in, vergelijkbaar met de dialoog die sinds 2023 wordt gevoerd met NMBS en Infrabel. Dit proces zal de drijvende kracht zijn achter de continue verbetering van de kwaliteit van de door skeyes aangeboden diensten en activiteiten. Er zijn verschillende indicatoren gedefinieerd voor veiligheid, milieu en goed bestuur. Het contract voorziet de mogelijkheid van een financiële stimulans voor de onderneming als geheel van maximaal 1,8 miljoen euro per jaar, wat kan worden besteed aan projecten ter bevordering van inclusie, welzijn van het personeel en vergroening van de activiteiten.

 

5.Een innovatiedynamiek behouden

skeyes wordt aangemoedigd om technologische innovatie na te streven om haar strategische positionering te versterken, milieudoelstellingen te behalen en haar prestaties op peil te houden. Het contract voorziet daartoe het faciliteren van de integratie van drones in het luchtruim.

 

"Door de opdrachten van openbare dienst te herdefiniëren, vormt dit nieuwe contract de basis om van skeyes een nog efficiëntere luchtverkeersbeheerder te maken, die een voortrekkersrol speelt op het vlak van milieu en governance en tegelijk de hoogste normen inzake luchtveiligheid handhaaft. Na NMBS en Infrabel was dit het laatste contract dat werd ondertekend met een belangrijk openbare mobiliteitsmaatschappij in België. Dit is een belangrijke stap voorwaarts voor de mobiliteit in ons land, dat zich ontwikkelt met een versterkt en gemoderniseerd bestuur", besluit de minister van Mobiliteit.