Persbericht

De Drielandentrein is nu echt vertrokken!

Op woensdag stapte federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet aan boord van de Drielandentrein voor de inhuldiging van deze nieuwe internationale verbinding, die vanaf 30 juni dagelijks zonder overstap zal rijden tussen Aken, Maastricht en Luik.

Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: « De Drielandentrein is een schitterend voorbeeld van het Europees project en meer bepaald de treinverbindingen tussen onze landen. Deze trein biedt nieuwe mogelijkheden voor de inwoners van de grensregio's, of ze nu reizen voor hun werk, studie of vrije tijd. Met deze nieuwe grensoverschrijdende trein geven onze drie landen in het hart van Europa een zeer positief signaal: dit mooie voorbeeld van samenwerking op het vlak van spoorwegen, ten gunste van alle reizigers in België, Duitsland en Nederland, bevestigt de vastberadenheid obstakels te overwinnen om nieuwe internationale verbindingen op de rails te zetten. Voor het klimaat, voor onze gezondheid, voor onze economie: we maken van de trein de ruggengraat van onze mobiliteit! »

De "Train des trois pays / Drielandentrein" vertrok woensdag om 12.47 uur uit Aken, eerst richting Maastricht. Na een "sleuteloverdracht" van de Arriva-bestuurder aan de NMBS-bestuurder hervatte de trein zijn reis richting Luik en kwam om 14u30 aan in het station van Guillemins.

Vanaf 30 juni kunnen alle passagiers gebruik maken van deze nieuwe, unieke, internationale verbinding zonder overstap tussen België, Nederland en Duitsland. Deze nieuwe dienst zal de bestaande routes vervangen: Luik-Maastricht en Maastricht-Aken. Passagiers zullen voortaan van Luik naar Aken kunnen reizen zonder over te stappen.[1]

Dit grensoverschrijdende project, dat al bijna 15 jaar op de tekentafel ligt, is gedeblokkeerd dankzij de goede samenwerking tussen de Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet en zijn Nederlandse en Duitse collega's, en tussen de spooroperatoren die bij deze nieuwe trein betrokken zijn.

"Een trein die drie landen verbindt, geëxploiteerd door deze drie landen: ik ben er erg trots op dat we, samen met Duitsland en Nederland, dit mooie voorbeeld van spoorsamenwerking geven in het hart van Europa. We geven hiermee een heel positief signaal af. Hoewel we dit project tot een goed einde hebben kunnen brengen, zijn we niet zonder uitdagingen geweest, voornamelijk van technische en regelgevende aard. Dit toont de vereenvoudiging aan die nodig is in Europa om de ontwikkeling van nieuwe internationale spoorverbindingen te stimuleren. Dit is iets wat reizigers verwachten, vooral wanneer ze hun vakantiebestemmingen willen bereiken met transportmiddelen die meer rekening houden met de planeet. Het is een legitieme verwachting in deze tijden van klimaatontregeling, en een die Europa en zijn lidstaten absoluut moeten inlossen. Door van de trein de ruggengraat van de mobiliteit te maken wordt niet alleen reizen makkelijker, het is ook uiterst gunstig voor ons klimaat, onze gezondheid en onze economie," , benadrukt minister Gilkinet.

De lancering van deze nieuwe internationale verbinding, die was aangekondigd voor 9 juni, werd uitgesteld door overstromingen op 17 mei, waardoor een deel van de spoorlijn op het Drielandentreintraject tussen Visé en Eijsden onder water kwam te staan. Werkzaamheden om de infrastructuur te herstellen en veilig te maken waren daarom noodzakelijk vóór de officiële ingebruikname van de Drielandentrein.

 

Tariefintegratiezone  

Deze nieuwe grensoverschrijdende trein zal elk uur rijden, met 18 heen- en terugritten van maandag tot en vrijdag, 17 op zaterdag en 16 op zondag. Naast Luik, Maastricht en Aken zal de trein ook in Heerlen en Valkenburg (NL) stoppen, evenals Visé en Bressoux (BE).

Het ticket (één ticket voor een enkele reis) kan bij elk van de drie operatoren gekocht worden. In België zullen ze verkrijgbaar zijn via de gebruikelijke verkoopkanalen van NMBS.

Het Euregioticket[2], dat vooral voordelig is voor gezinnen die in het weekend willen reizen, is ook geldig om de Drielandentrein te nemen.

De reizigers zullen van de moderne uitrusting van Arriva gebruik kunnen maken (Wifi-verbinding, stopcontacten aan boord, enz.) dat comfortabel en toegankelijk is voor personen met beperkte mobiliteit. Fietsen kunnen ook mee aan boord: de ideale manier om grenssteden en -regio's te ontdekken door gebruik te maken van een 100% duurzame mobiliteit. NMBS stelt tot slot haar personeel ter beschikking van deze nieuwe trein.



[1] Passagiers kunnen Aken ook bereiken vanuit Luik via Verviers: deze bestaande verbinding blijft uiteraard behouden.

[2] Met het Euregioticket kun je 1 dag onbeperkt reizen met al het openbaar vervoer in de Euregio (regio's Luik, Limburg, Aken en Maastricht) voor € 21,70. Het ticket is geldig voor 1 persoon op weekdagen en voor maximaal 5 personen (2 volwassenen en 3 kinderen onder de 12 jaar) op zaterdag, zondag en feestdagen.