Persbericht

SMART MOVE - Reactie van de minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet

Als federaal minister van Mobiliteit neemt Georges Gilkinet nota van de beslissing van de Brusselse regering om te vragen dat de gewesten en de federale staat overleggen over het Smart Move-model. Om samen een evenwichtige oplossing te vinden voor het reële probleem van de files en luchtvervuiling belooft de minister om hier actief en constructief aan mee te werken.

De dagelijkse verplaatsingen naar Brussel veroorzaken heel wat stress en zijn bijzonder vervuilend. Brussel is een van de meest filegevoelige steden van het land. Pendelaars en Brusselaars staan er jaarlijks gemiddeld 141 uur in de file. Die verkeersopstoppingen kosten België ieder jaar 2,3 miljard euro. En ieder jaar sterven bijna 10.000 mensen aan de gevolg van luchtvervuiling. Die cijfers schetsen een niet zo fraai beeld van de dagelijkse realiteit waar veel Belgen maar moeilijk mee kunnen leven.  

Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: "Al die tijd die verloren gaat in files, al die economische kosten voor onze samenleving en de gevolgen voor onze gezondheid ... Het is hoog tijd dat we hier iets aan doen. Dit probleem stelt zich bovendien niet alleen in Brussel, maar heeft ook gevolgen voor de andere gewesten van het land, want iedereen die in Brussel woont, werkt of wandelt, wordt ermee geconfronteerd. Daarom zal ik mijn rol als federaal minister van Mobiliteit in dit door het Brussels Gewest gevraagde overleg ten volle opnemen. Dit overleg is voorts een gelegenheid om te reageren op de vele vragen en bezwaren. Het is belangrijk om rekening te houden met de situatie in alle gewesten. Ik ben fervent voorstander van een dialoog tussen de verschillende bevoegdheidsniveaus en dan vooral met mijn collega's in de gewesten die bevoegd zijn voor mobiliteit, om samen tot een evenwichtige oplossing te komen."

Concreet zal de federale minister van Mobiliteit, zoals hij reeds had aangekondigd, actief deelnemen aan het overleg over het voorstel van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om te trachten hierover een akkoord te bereiken. Gelet op de economische uitdagingen, maar ook de uitdagingen op het vlak van milieu en volksgezondheid die iedereen aanbelangen, hoopt hij dat het voorstel met open vizier wordt bekeken en dat het overleg mee kan bijdragen aan een luwere mobiliteit.

Georges Gilkinet: "Al wie in Brussel woont of werkt, heeft recht op een bereikbare stad en propere lucht. Dat is een van de redenen waarom de federale regering investeert in de spoorwegen om het aantal treinen geleidelijk op te voeren. Mijn ambitie is dat de NMBS om de 10 minuten vanuit de grote Vlaamse en Waalse steden een trein laat vertrekken richting Brussel en elke 30 minuten vanuit de andere stations van het land. Het is een van de vele stappen op weg naar een hoofdstad die vlot bereikbaar is en tegelijk zorg draagt voor onze gezondheid, onze portemonnee en onze planeet. We zullen de komende weken bekijken of het Brusselse plan deze ambitie mee kan waarmaken."