Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet wil de combinatie trein-fiets boosten
De tijdelijke coronamaatregel om de fiets gratis mee te nemen op de trein, was erg succesvol. De actie toont hoeveel mensen voor hun verplaatsingen willen kiezen voor de combinatie fiets-trein. Daarom wil federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet nu met NMBS samenwerken aan een degelijke fiets-treinstrategie voor de zomer van 2021. Dat zei hij vandaag in het parlement.C'est pourquoi le ministre fédéral de la Mobilité, Georges Gilkinet, a annoncé aujourd’hui au Parlement sa volonté d’élaborer avec la SNCB une stratégie spécifique vélo-train pour cet été 2021.
Georges Gilkinet: “De combinatie trein en fiets is een uitstekend voorbeeld van een verplaatsing die gezond, duurzaam en goedkoop is. Dat moeten we aanmoedigen. Niet enkel met tijdelijke en uitzonderlijke acties zoals de actie die liep tot 31 december 2020, maar met echte structurele oplossingen. Zo kan iedereen echt vrij kiezen hoe hij zich wil verplaatsen.”
De tijdelijk actie om de fiets gratis op de trein mee te nemen was een groot succes: van juli tot december 2020 werden 335.000 van dergelijke fietstickets afgeleverd. Ter vergelijking: dat is meer dan over het gehele jaar 2018 (184.000 tickets) of 2019 (211.000 tickets).
Na een grondige evaluatie van deze maatregel zal Georges Gilkinet met NMBS bekijken hoe de spoorwegmaatschappij het beleid voor de combinatie fiets-trein kan aanpassen aan deze grote maatschappelijke vraag. Gilkinet denkt daarbij aan pragmatische en structurele oplossingen. Dat bij de bestelling van de nieuwe M7-voertuigen meer ruimte werd voorzien voor fietsen, vindt hij alvast een stap in de goede richting. Je eigen fiets meenemen op de trein moet vooral makkelijk zijn – gratis voor plooifietsen en tegen betaling met een apart ticket aan een symbolische prijs; maar hij ziet het niet als enige oplossing.
Gikinet wil de combinatie fiets-trein nog aantrekkelijker maken door extra fietsenstallingen en meer mogelijkheden voor huur- en deelfietsen te voorzien aan de stations.
“Willen we echt van de trein de ruggengraat van de mobiliteit maken? Dan moeten we er voor zorgen dat de trein en de fiets in de toekomst nog makkelijk te combineren zijn, zodat je vlot op je bestemming geraakt als je van de trein stapt. Daarom willen we de combinatie fiets-trein boosten, op basis van de lessen die we trokken uit de succesvolle actie waarbij je je fiets gratis kon meenemen op de trein,” aldus Gilkinet.
De nieuwe fiets-treinstrategie van NMBS moet voor de zomer klaar zijn.