Mobiliteit is een vrijheid!
De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, stelde op dinsdag 24/11/2020, zijn visie op de mobiliteit van de toekomst voor. Hij gaf ook zijn engagement om die groener, veiliger en efficiënter te maken en nodigde alle maatschappelijke actoren uit om die samen uit te voeren. De trein is vertrokken, laten we er samen op springen!
Mobiliteit is een vrijheid. De coronacrisis herinnert ons er aan hoezeer de vrijheid om je te verplaatsen een kostbaar goed is en een recht dat we nodig hebben om te kunnen leven. Voor de federale minister van Mobiliteit is het belangrijk dat we aan onze kleinkinderen kunnen zeggen dat 2020 niet enkel het jaar van het coronavirus was, maar ook het jaar van een breuk, van toekomstperspectief.
De mobiliteitskeuzes van het verleden leidden tot het immobilisme van vandaag: files, vervuiling, onveiligheid op de weg… De kosten voor onze economie, onze gezondheid en onze planeet zijn enorm: we kunnen niet langer langs de zijlijn blijven toekijken.
Ondertussen verandert de wereld zelf ook. We verplaatsen ons niet meer op dezelfde manier als 50 jaar geleden: deelwagens, deelfietsen of deelsteps, fietssnelwegen, pedibussen om naar school te gaan, … Vernieuwende initiatieven hebben een grote invloed. Ons mobiliteitsbeleid moet afgestemd worden op die heuglijke creativiteit!
Onze visie voor deze vrijheid is dat elke burger een mobiliteitskeuze moet kan maken. Om de toekomstperspectieven te bieden, wil Georges Gilkinet het openbaar vervoer verder uitrollen, en vooral de trein, minder vervuilende vervoersmodi aanmoedigen, actieve modi ondersteunen en onze wegen minder dodelijk maken.
Verandering komt nooit alleen. Daarom wil hij iedereen uitnodigen. De trein is vertrokken, laten we er nu op stappen en samen oplossingen vinden voor een groenere, veiligere en efficiëntere mobiliteit.
SPOOR: Mijn trein, mijn vrijheid
Onze burgers en bedrijven willen niet nog méér beton of méér spoor. Wat ze willen, is vooral meer treinen en stiptere, betrouwbare en toegankelijke treinen. Met de fiets naar het station, daar je trein en een bus nemen, een deelfiets of deelauto om op je bestemming aan te komen. Ook als je een gebroken been hebt, een buggy bij je hebt of een persoon met beperkte mobiliteit bent: iedereen moet makkelijk de trein kunnen nemen.
Georges Gilkinet wil elke burger de keuze geven om duurzaam te reizen, in België en in Europa. Hij wil dat de trein én de nachttrein een echt alternatief is voor reizen met het vliegtuig of de auto. Om dat doel te bereiken, zullen de investeringen in de eerste plaats gaan naar de modernisering, de digitalisering en de beveiliging van het spoor en de verbetering van de toegankelijkheid van de treinen en de stations.
Garanderen dat er op termijn elke 30 minuten een trein rijdt in elk station van het land en elke 10 minuten in het hart van de grote steden.
Treingebruik aanmoedigen buiten het spitsuur met aantrekkelijke en vereenvoudigde tarieven.
Goederenvervoer per spoor verdubbelen tegen 2030.
Goederentreinen van 740 meter laten rijden op het Belgische spoornet om de capaciteit te verhogen en de mobiliteitsverandering te versnellen.
WEG: geen vrijheid zonder veiligheid
Burgers spreken ons vaak aan over onveiligheid in het verkeer. De minister zal de strijd tegen straffeloosheid in het verkeer aangaan. Hij wil het enthousiasme voor deelmobiliteit en actieve mobiliteit ondersteunen en combineren door de strijd tegen gevaarlijk gedrag in het verkeer, door een modernisering van de wegcode en door iedereen die zijn wagen wil achterlaten, te helpen. Het doel van de regering is om het aantal verkeersdoden met 50% te verminderen tegen 2030.
Veel mensen hebben hun auto nog nodig om te werken. De minister wil dat ook zij de kans hebben om hun mobiliteit duurzamer te maken en hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Minder vervuilende en minder gevaarlijke voertuigen zullen we dan ook aanmoedigen!
Elk jaar 1 op 3 bestuurders controleren.
De strijd tegen recidive en straffeloosheid aangaan via alternatieve straffen, als aanvulling op onmiddellijke inningen en schorsingen.
Koolstofneutraliteit voor bedrijfswagens bereiken tegen 2026 en het belastingssysteem voor salariswagens hervormen.
Progressief de verkoop van voertuigen die niet voldoen aan de zero-emissienorm afschaffen.
Een nieuwe Staten-generaal van de verkeersveiligheid bijeenroepen om de mobiliteitsspelers samen te brengen rond een gezamenlijke doelstelling: de strijd tegen verkeersdoden.
LUCHT: vrijheid, dat is ook dialoog
Luchtvaart is belangrijk voor ons land als internationale toegangspoort naar België en in het bijzondeer voor Brussel, hoofdstad van Europa, en voor lange afstanden.
Tegelijkertijd is het vandaag onbegrijpelijk dat een vlucht Brussel-Londen goedkoper is dan een treinticket voor het zelfde traject, terwijl een treinkilometer tot 40 keer minder vervuilend is dan een kilometer met het vliegtuig. Dat moet ons niet tot nadenken stemmen, maar aanzetten tot actie!
De pandemie treft de luchtvaartsector enorm. Laten we deze crisis aangrijpen als opportuniteit om de sector bij de heropstart duurzamer te maken, respectvoller voor de omwonenden en voor het milieu.
Georges Gilkinet zal proactief maatregelen nemen die bijdragen om de milieu-impact van de luchtvaart grondig te verminderen. Onze luchthaven moeten op dit vlak echte innovatiecentra worden.
Een sereen debat aangaan voor eerlijke en efficiënte maatregelen zodat de impact van de luchtvaartactiviteit op de omwonenden vermindert.
Pleiten voor een Europees plan om kerosine te belasten en korteafstandsvluchten met het vliegtuig te af te schaffen.
WATER – Vrij zijn om te ontsnappen
Binnenvaart, zowel commerciële binnenvaart als pleziervaart, levert belangrijke economische activiteit op voor ons land. Net als andere transportmodi zijn er ook hier vragen over de veiligheid en de milieu-impact: de minister zal actief bijdragen aan de oplossing van die vragen.
De hervorming van de pleziervaart afronden met het oog op een volledig en geactualiseerd juridisch kader.
Praktijktesten invoeren voor pleziervaart.
Het potentieel voor circulaire economie in de maritieme sector en de economische impact in kaart brengen.
Wie meer info wil, kan hier de Algemene beleidsnota en de Beleidsverklaring voor de hele legislatuur en de Algemene beleidsnota voor 2021 van de minister van Mobiliteit raadplegen.