Georges Gilkinet: “Geen tijd te verliezen als we de planeet willen redden” (DE ZONDAG)
Na 100 dagen in de regering koppelt Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit en vice-premier van Ecolo, in een openhartig gesprek met De Zondag de klimaatoplossingen aan de socio-economische uitdagingen van deze coronacrisis. Volgens Gilkinet is er geen tijd te verliezen om de planeet te redden. “Weet u wat onze achillespees wordt? De tijd. Het zal vlug 2024 zijn. Ik hoop dat we tijd genoeg hebben om alles te realiseren.”
Geen extra belastingen, wel 15 miljard nieuwe productieve investeringen
Ondanks de enorme uitdagingen op vlak van klimaat en economie, is Gilkinet optimistisch: “We zitten nu met zeven partijen in een regering die positieve doelstellingen delen: dit land een toekomst geven, zorgen voor een leefbaar klimaat, duurzame jobs creëren en respect tonen voor elkaar.”
Extra belastingen wil Gilkinet niet. Wel moet er een belastingverschuiving komen. “We zullen wel een globale fiscale hervorming doorvoeren. De strijd tegen vervuiling zal daar een belangrijk onderdeel van zijn. Maar de totale belastingdruk mag niet verhogen. Dat is afgesproken. Ik kan daar verder niet op vooruit lopen. Die hervorming is een werk van lange adem.”
Tegelijkertijd wijst Gilkinet op het belang van slim investeren om de economische crisis en de klimaatuitdagingen samen aan te pakken: “We moeten slim en productief investeren. Elke euro moet drie euro opbrengen. Dat is de enige manier om de relance op gang te brengen. De regering zal de publieke investeringen optrekken naar 4% van het BBP. Dat betekent voor deze legislatuur 15 miljard.” Dit bedrag van 15 miljard publieke federale investeringen is nog niet besloten door de regering. Het gaat om een uitdrukkelijke vraag van Ecolo om de toekomst voor te bereiden, met het oog op de investeringen voor het spoor die nodig en nuttig zijn.
Trein aantrekkelijker maken
“We moeten onze mobiliteit nù duurzamer maken.” Als minister van Mobiliteit wil Georges Gilkinet van het spoor de ruggengraat van de mobiliteit maken om de klimaatuitdaging en de fileproblematiek aan te pakken. Daarvoor wil hij de trein terug aantrekkelijker maken. De prijs van de tickets is daarbij geen taboe. De huidige ticketprijs volgens hem niet te duur in vergelijking met de totaalkost van een auto: brandstof, verzekering, slijtage en parking. Zeker omdat er verschillende rittenkaarten en kortingssystemen bestaan voor doelgroepen. Hij wil inzetten op de nachttrein, internationaal reizen en treinreizen in de daluren goedkoper maken.
De samenwerking met de regionale ministers van Mobiliteit is volgens hem cruciaal om samen de omslag naar meer duurzame mobiliteit te verwezenlijken. “We hebben intussen al drie keer samengezeten. Dat is hoe ik aan politiek doe. We moeten samenwerking stimuleren,” zegt Gilkinet.
Lees hier De Zondag !