Persbericht

Persbericht - Brussels Airport: nieuw systeem van terminalheffingen om minder lawaaierige en minder vervuilende luchtvaart aan te moedigen en vliegen op kortere afstanden te ontmoedigen

Op voorstel van de minister van Mobiliteit Georges Gilkinet heeft de Ministerraad gekozen voor een nieuw systeem van variabele vergoedingen die de luchtvaartmaatschappijen aan luchtverkeersleider Skeyes betalen voor het gebruik van haar diensten voor het landen en opstijgen op de luchthaven van Brussel-Nationaal. De luchtvaartmaatschappijen zullen worden aangemoedigd hun meest efficiënte vliegtuigen te kiezen of te investeren in een nieuwe vloot om vanaf Brussels Airport te vliegen, en zeker ’s ochtends, ’s avonds of ’s nachts.

Het nieuwe differentiatiesysteem dat via een wijziging van het beheerscontract voor Skeyes wordt voorgesteld, voegt een criterium toe voor luchtkwaliteit (NOx), een criterium voor broeikasgassen (CO2) en een criterium voor vluchten van minder dan 500 km (zoals gedefinieerd in het kader van de instapbijdrage). Het geluidscriterium, dat reeds is opgenomen in de huidige berekening van de heffing, wordt aangepast om nachtvluchten en vliegtuigen met een hoger geluidsquotum (QC) dan het toegestane geluidsquotum tijdens de betrokken periode verder te ontmoedigen en zo stillere vliegtuigen en maatschappijen met een recente vloot te bevoordelen. De heffingen worden ook verhoogd voor vliegtuigen waarvoor momenteel geen geluidsquota gelden, namelijk privé- of zakenvliegtuigen, die per passagier veel meer vervuiling veroorzaken dan de commerciële luchtvaart.
 
Gemiddeld wordt van de heffing 25% goedkoper tot 40% duurder, afhankelijk van de performantie en het moment van de dag. Voor de oudste, meest vervuilende en luide vliegtuigen, verdubbelt de heffing afhankelijk van het moment.
 
Het is de bedoeling dat het nieuwe systeem van gedifferentieerde tarieven in werking treedt op 1 april 2023 (het begin van het zomerseizoen van de luchtvaartmaatschappijen).
 
Georges Gilkinet: "De geluidsoverlast voor de bewoners van Brussels Airport, of ze nu in Vlaanderen, Brussel of Wallonië wonen, kan niet zo voortduren. De status quo is geen optie meer in deze problematiek, die bijzonder lastig is voor de betrokkenen, waar ze ook wonen. Ik heb me hiervoor ingezet zodra ik aantrad en ben er sindsdien mee bezig geweest, in dialoog, stap voor stap en met methode. Want de methode moet worden aangepast als we deze zaak uit de politieke en communautaire impasse willen halen waarin die zich al meer dan 30 jaar bevindt. Met een duidelijk doel: pragmatische oplossingen vinden om alle buurtbewoners te helpen. Met dit koninklijk besluit over de variabele heffingen hebben wij een belangrijke eerste stap gezet. En in de komende maanden moeten er nog meer volgen om echt een verschil te maken.”
 
Ter herinnering: de ministerraad heeft op 2 december, op voorstel van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet, al besloten om 2.745.000 euro vrij te maken zodat Skeyes, onze luchtverkeersleider, in samenwerking met de luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven Brussel-Nationaal meer ecologische en stillere vliegprocedures kan testen.