Persbericht

Nieuwe nummerplaten 2 – AAA – 001: lancering van mobiliteit 2.0

De Minister van de Mobiliteit, Georges Gilkinet, startte vandaag de druk voor de laatste nummerplaat die begint met “1” en de eerste kentekenplaat die begint met “2”. Een mijlpaal die symbool staat voor de overstap naar een veiligere, duurzamere, gedeelde mobiliteit die elke weggebruiker plaats geeft op de weg. Als mobiliteit echt voor vrijheid staat, is er een goed evenwicht op de weg tussen wandelen, fietsen en openbaar vervoer naast deelauto’s en privéwagens.

Nieuwe nummerplaten 2 – AAA – 001: lancering van mobiliteit 2.0Nieuwe nummerplaten 2 – AAA – 001: lancering van mobiliteit 2.0

Vice-premier en minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, bracht op maandag 21 december een bezoek aan de officiële werkplaatsen voor nummerplatenproductie van de federale staat, de firma OTM-Zénith in Sint-Agatha-Berchem. Die firma procedeerde in totaal 11 miljoen nummerplaten die beginnen met het cijfer “1”. Gilkinet startte vandaag de markering van de laatste nummerplaat beginnend met “1” en de eerste plaat beginnend met “2”: een symbolisch moment dat de evolutie van de plaats van de auto naar een meer duurzame en gedeelde mobiliteit aangeeft. 

Evolutie naar mobiliteit als efficiënte en duurzame dienst voor iedereen

De manier waarop we ons dagelijks verplaatsen, evolueert voortdurend. Vroeger kregen we  een zekere vrijheid, maar vooral veel gedoe, door één of twee privé-auto's te kopen. Nu is het aanbod van openbaar vervoer beter en bestaat er deelmobiliteit. Steeds meer Belgen kiezen voor actieve verplaatsingen, bijvoorbeeld met een (elektrische) fiets of deelauto. Ook steeds meer bedrijven bieden mobiliteitsdiensten aan,” stelt Georges Gilkinet. “Ik wil dat het makkelijker wordt om je vervoersmiddel te kiezen in functie van wat je op dat moment nodig hebt. Mobiliteit moet evolueren naar een efficiënte en duurzame dienst die voor iedereen beschikbaar is.”

Evenwichtigere Wegcode

Deze nieuwe visie op deelmobiliteit maakt deel uit van een eerlijkere verdeling van de openbare ruimte tussen alle vervoersmiddelen, zodat elke gebruiker, ongeacht zijn of haar vervoermiddel, kan profiteren van een veilige en hoogwaardige infrastructuur. Voor een beter evenwicht en meer veiligheid op de weg voor elke weggebruiker wordt in de toekomst ook de Wegcode aangepast. 

Mobiliteit 2.0 is koolstofneutraal

De auto heeft natuurlijk een plaats in de mobiliteit van morgen, maar staat niet langer centraal.  Er komt een beter evenwicht met andere vervoersmodi, zoals openbaar vervoer, deelmobiliteit en privévervoer. Technische en technologische innovaties maken het nu mogelijk om duurzamere, schonere en zuinigere voertuigen te produceren. Ik wil die geavanceerde technologieën nu voor iedereen toegankelijker maken en stimuleren dat de auto, het openbaar vervoer en actieve vervoersmodi beter gecombineerd worden,” zegt Georges Gilkinet. “De verandering die nu bezig is op vlak van mobiliteit, wil ik als minister verder ondersteunen. Ik wil iedereen helpen om over te stappen op groenere en zuinigere mobiliteit. De mobiliteit 2.0 is koolstofneutraal! "

Het verkeer op onze wegen is jaarlijks verantwoordelijk voor zo’n 26.000 kiloton CO²: met 22 % van de totale uitstoot is het de belangrijkste bron van uitstoot van ons land.