Communicatie

Het GEN op de rails: wissels geïnstalleerd op de 4 sporen in Ottignies

Als vicepremier en minister van Mobiliteit stelt Georges Gilkinet sinds zijn aantreden, samen met Infrabel en de NMBS, alles in het werk om het treinaanbod te versterken, en dan vooral rond Brussel via het GEN-project. De vele pendelaars die dagelijks naar Brussel reizen, kijken uit naar de voltooiing van het netwerk en de effecten daarvan, die geleidelijk aan zichtbaar zullen worden. De werken op de lijnen L161 en L124 vorderen nu zo snel mogelijk. In Ottignies werd tijdens de krokusvakantie hard gewerkt om de wissels op de toekomstige vier sporen te installeren en om de brug aan de zuidelijke ingang van het station weer waterdicht te maken. Een nieuwe stap in de verwezenlijking van het GEN, ten voordele van de spoorgebruikers.

Op woensdag 17 februari werden de wissels op de 4 sporen van lijn L161 Brussel-Ottignies geïnstalleerd in aanwezigheid van de federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, en de Waalse minister van Mobiliteit, Philippe Henri, alsook van de gedelegeerd bestuurder van Infrabel, Benoit Gilson, en de lokale overheden van de gemeente Ottignies. Een symbolische stap voorwaarts die getuigt van de impuls die Georges Gilkinet aan de concrete realisatie van het GEN heeft gegeven.

"Het GEN is een oplossing voor de toekomst voor de vele pendelaars die dagelijks in en rond Brussel in de file staan. Die files betekenen niet alleen een immense tijd- en geldverspilling, maar zijn vooral een aanslag op onze gezondheid en het milieu. Daarom heeft deze regering beslist om verder te investeren in de versterking van de spoorwegen en zal ze dat ook in de toekomst blijven doen. En ik ben blij dat het GEN elke dag een stukje concreter wordt, zoals vandaag hier in Ottignies", benadrukt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet.

Infrabel zal de werken op de twee nog in aanbouw zijnde GEN-lijnen, L161 Brussel-Ottignies en L124 Brussel-Nijvel, voortzetten, waarna de gedeelten die klaar zijn geleidelijk door de treinreizigers in gebruik zullen worden genomen. Zodra de twee lijnen voltooid zijn, zullen ze het S-treinaanbod van de NMBS aanvullen, dat nu al bijna 700 treinen per dag telt en dat tot 2024 ieder jaar groter zal worden!