Persbericht

Europese fietsersfederatie bekroont nieuwe fiets-treinstrategie van NMBS: 2de beste van Europa

De Europese fietsersfederatie European Cyclist Federation (ECF) beoordeelde 69 Europese treinoperatoren op hun “fiets-trein-strategie”. NMBS behaalt een knappe tweede plaats, die ze deelt met de Zwitserse Spoorwegen. België scoort hoog op alle criteria, want sinds juni heeft NMBS, op vraag van minister Gilkinet, een ambitieuze en volledige fietsstrategie, op korte en op lange termijn.

België scoort knappe 2e plaats

De European Cyclists Federation (ECF) is de koepel van nationale fietsersverenigingen, die voor België de Fietsersbond en de Gracq vertegenwoordigt. Na een uitgebreide vergelijkende studie over de combinatie van fiets en trein bij 69 spoorwegmaatschappijen, stelde de koepel een rangschikking op. De InterCity Amsterdam-Berlijn staat op de eerste plaats.

De Belgische NMBS scoort bijzonder hoog met hun nieuwe fiets-strategie die de spooroperator begin juni 2021 voorstelde en eindigt met een mooie tweede plaats. NMBS deelt die zilveren medaille met de Zwitserse spoorwegen, die historisch gezien altijd erg hoog scoren voor hun treinaanbod.

NMBS doet het beter dan de Hongaarse spoorwegen en de Deutsche Bahn. De Franse maatschappij SNCF, een grote speler, bevindt zich niet in de top 5.

Ambitieuze all-round aanpak voor winnende combinatie fiets + trein

De criteria waarop de maatschappijen beoordeeld werden, zijn: mogelijkheden om je fiets mee te nemen op de trein, aanbod huurfietsen en deelfietsen aan stations, prijs om je fiets mee te nemen en eventuele reservatieplicht, reservatiemogelijkheden om je fiets mee te nemen op de trein, kwaliteit van de informatie en beschikbare talen op de website.  

Vicepremier en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet naam deel aan de voorstelling en reageert verheugd: “De uitstekende rangschikking door de internationale fietsverenigingen beloont de inspanningen van ons spoorbedrijf. NMBS en hun medewerkers werkten op mijn vraag een ambitieuze langetermijnstrategie uit voor de combinatie van fiets- en trein. Het gaat om een zeer complete aanpak, met fietsparkings, extra bevorderen van fietsdelen en betere communicatie aan de reizigers… Ook deze zomer is er al verbetering merkbaar, want je kan nu makkelijker  je fiets meenemen op toeristische treinen naar zee of naar de Ardennen. Dit is een aanmoediging om nog ambitieuzer te zijn voor de toekomst! Er is nog werk aan de winkel, maar dit is een goed begin.”  

De minister wil de combinatie fiets en trein nog verder ontwikkelen. Hij ziet dit als een belangrijk ingrediënt om van de trein de ruggengraat van onze mobiliteit te maken en zo de ‘modal shift’ te realiseren, ook over de grenzen heen: “Ik zal de fiets-trein combinatie verder verdedigen bij mijn Europese collega’s. Fiets + trein is een topcombinatie!” Of, in zijn woorden vandaag: “Cyclists love trains and trains love cyclists too!”

De volledige studie hier!